Brno - Neděle 30.07.2017

Já, člověk žijící kousek od Prahy, jsem se vydal do druhého největšího města ČR - do Brna. Co se týče cesty, v neděli ráno to zas takový problém nebyl a i přes 8 oprav silnice jsem tam dojel víceméně za 2 hodiny.
Brno bylo pro mě velice hezkým, byť záhadným městem. Je to moc hezké místo, uklizené, neustále se tam renovují domy, opravují silnice, čili prostě všechny ty přes 200 let staré domy jsou v perfektním stavu. Udivilo mě ale pár věcí, a to především dopravní značka, ze které stoupal kouř. Také ten fakt, že některé z fontán mají v sobě příliš vody, takže voda teče přes ulici do kanalizace.
Brno je i klidnější než Praha, dokonce i bezdomovci (aspoň které jsem potkal já) Vám pomůžou a ukážou cestu. A taky tam byly trolejbusy, dopravní prostředek pro pražáky téměř neznám a nepoužíván. Jsou mnohem tišší než autobusy a celkově se mi líbí.
Výlet začal Špilberkem, hradem dobývaným Švédy, který sloužil jako vězení. V Kasematech byla opravdu výborná atmosféra - průvodce byl milý a velice dobře hovořil o těchto chodbách v podzemí, které původně složily jako sklad, následně jako jedná z nejbezpečnějších věznic (1. Vězni jsou skováni, mezi kotníky tyč 2. Mnoho ochrany 3. Cca 10 metrů vysoké hradby), poté to měl být kryt využíván nacisty při bombardování - ti tam dali schody a dodali některé zdi, které by tlumily rázové vlny. Paradoxní je, že na Špilberk při válce prakticky nespadla žádná bomba ani puma, spíše na okolní ulice. Cely byly doplněny o figuríny, postele a mnoho dalšího. Dokonce je možností v Kasematech přespat - podle mě nejlevnější ubytování v Brně - 250 kč za noc. Postele jsou sice dřevěné a spíte vedle 30 lidí, ale zážitek to musí být dobrý. Jen jsem tam nenašel heslo od WiFi.


Následně jsem šel na rozhlednu, odkud je moc dobrý výhled na Brno. Nejhorší bylo, že zrovna když jsem stál pod zvonem, byla celá a on mi do uší až to bolelo zvonil.
Okolí Špilberka je taky moc hezké - místní park byl tvořen (neprojektován) vězni. Šel jsem ke kostelu svatého Jakuba - c opravdu nechápu, je překlad do angličtiny - St. James church. Takže vlastně Jacob a James znamenají v češtině jedno a to samé - Jakub. Kostnice - tam byla teprve atmosféra. Kolem mě se nacházely ostatky 5000 těl. Proč se kosti takto skládaly? V dávných dobách byly přeplněny hřbitovy, občas se mrtvoly házely přes plot, inu zkrátka to zavánělo, v době chorob to také nebylo dobré. Takže se člověk pohřbil na 10-12 let a poté jeho ostatky, což už vlastně byly pouze kosti byly pečlivě uloženy do podzemí. Josef II. toto poté zrušil a na Kostnici se zapomnělo. I hřbitov byl rozbořen a některé náhrobní kameny využity k dláždění oblasti kolem kostela. Dnes už tam jsou moderní dlaždice. Jak jsem říkal, na kostnici se zapomněla - znovu byla objevena až v 21. století, kdy při práci na silnici byla pod zemí nalezen sklep, který by se mohl časem propadnout. Když se tam archeologové a antropologové spustili, objevili pečlivě vyskládané kosti. V Kostnici hraje atmosférická hudba a je cítit pach smrti. Alespoň tam nebyl strop z kostí, jako v Kutné hoře. Brněnská kostnice je druhá největší co se týče počtu těl v Evropě. První jsou Pařížské katakomby, kde je ostatně mnohem více těl.

Sám kostel svatého Jakuba je moc hezký, má krásnou klenbu a symbolickou loď se svíčkami. Jen jsem nepochopil, proč na stropě visel pták, který měl protkaná křídla kufry.
Také mě velmi pobavilo místní zmrzlinářství s všelijakými pozoruhodnými chutěmi - raději jsem neochutnával.
Co se týče jídla, doporučuji vyhlášenou restauraci Laguna - vaří tam výborné maso a dá se tam velmi dobře najíst. Zdi jsou pokryty historickými věcmi - například tam můžete vidět noviny, ve kterých se mluví o atentátu v Sarajevu. Pokud si podrobně prohlédnete 10Kč, najdete tam nápis Brno a zjistíte, že tam je zobrazena Katedrála sv. Petra a Pavla, která je náderná zvenku a průměrná zevnitř. Dá se jít také na věže, kde mě opět potkal zvon.
Byl jsem i u slavného Brněnského chronometru, ale tam už mi vypověděla službu baterie fotoaparátu.
Doufám, že se Vám tento článek líbil a že Vám dá důvod navštívit Brno. A nějaké rady nakonec? Jeďte tam kdykoliv, hlavně ne v pondělí ráno. Na ulici Cejl a v okolí se nachází ubytovny Romů. A hlavně pozor na kouřící značky.
-Yban, 30.07.2017








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nový začátek

Moje procházka kolem Sázavy